Direktiva EU 2024/1760 Evropskog parlamenta i Saveta od 13. juna 2024. godine o detaljnoj analizi (due diligence) korporativne održivosti
Dugoočekivana Direktiva EU 2024/1760 o detaljnoj analizi (due diligence) korporativne održivosti zvanično je usvojena i stupila na snagu 25. jula 2024. godine. Njene odredbe će početi da se primenjuju postepeno u narednim godinama kako bi se privrednim društvima ostavilo dovoljno vremena da se pripreme za punu primenu Direktive. Pri određivanju rokova u Direktivi o detaljnoj analizi korporativne održivosti, rukovodilo se pristupom da su većim privrednim društvima dovoljni kraći rokovi za usklađivanje i primenu novog režima budući da ona imaju razvijene kapacitete pa se lakše prilagođavaju. Direktivom o detaljnoj analizi (due diligence) korporativne održivosti uvode se za privredna društva prevashodno obaveze koje se tiču sprovođenja due diligence u pogledu poštovanja ljudskih prava i životne sredine. Te obaveze se odnose na velika privredna društva iz EU, kao i ona koja nisu iz EU ali obavljaju delatnost na teritoriji EU i tu ostvaruju promet. Njome se uvodi i novi i širi koncept „lanca aktivnosti“ koji pored aktivnosti privrednog društva i njegovih podređenih društva obuhvata i aktivnosti poslovnih partnera koji su povezani sa proizvodima i uslugama datog privrednog društva, kao i aktivnosti partnera koji se nalaze niže u proizvodnom lancu. U tom kontekstu, bitno je da je za efikasno sprovođenje ove direktive najznačajnije poštovanje njenih odredbi od strane privrednih društva koja se bave proizvodnjom različitih sirovina, budući da njihova postrojenja najviše utiču na kvalitet životne sredine i života ljudi.
Koji je cilj donošenja Direktive EU 2024/1760 o detaljnoj analizi (due diligence) korporativne održivosti?
Direktivom nastoji da se omogući:
- da privredna društva iz EU, kao i ona iz trećih zemalja koja ostvaruju promet u EU doprinesu održivom razvoju i održivoj ekonomskoj i društvenoj tranziciji putem identifikovanja, sprečavanja, ublažavanja, pa i otklanjanja stvarnih ili mogućih nepovoljnih uticaja na ljudska prava i životnu sredinu koji su povezani sa njihovim poslovanjem, poslovanjem njima podređenih društva, kao i poslovanjem njihovih poslovnih partnera u lancu aktivnosti privrednih društava;
- da lica koje su oštećena zbog nepoštovanja obaveza iz Direktive imaju pristup pravdi i odgovarajućim pravnim lekovima;
- ostvarivanje krajnjeg cilja koji se ogleda u smanjenju karbonskih emisija i smanjenju stepena globalnog zagrevanja na 1,5 stepeni Celzijusa. Da li odredbe Direktive koje se odnose na spovođenje detaljne analize tj. due diligence utiču na režime predviđene drugim aktima EU?
Obaveze koje proizilaze iz ove Direktive o detaljnoj analizi korporativne održivosti ne dovode u pitanje primenu drugih posebnih režima koji se odnose na sprovođenje detaljne analize odnosno due diligence obaveza predviđenih drugim pravnim akatima EU kao što je Uredba o konfliktnim mineralima, Uredba o baterijama, Uredba o krčenju šuma i Uredba o prinudnom radu. Direktiva o detaljnoj analizi korporativne održivosti sadrži minimalne zahteve za harmonizaciju, te ne dopušta državama članicama EU da prilikom njenog prenošenja u nacionalno zakonodavstvo idu ispod minimalnih zahteva koje ona sadrži i tako umanje nivo zaštite koji se njome ustanovljava. Takođe, države članice EU ne mogu da se pozivaju na odredbe ove direktive u cilju umanjenja postojećeg nivoa zaštite ljudskih, radnih i socijalnih prava, kao i zaštite životne sredine i klime koji se pruža na nacionalnom nivou. Ipak, države članice EU zadržavaju mogućnost da nacionalnim zakonodavstvom uvedu strože i ambicioznije obaveze od obaveza predviđenih ovom direktivom, osim kod odredbi koje se odnose na due diligence i to u pogledu identifikacije, sprečavanja i prestanka štetnih uticaja.
Na koja privredna društva se primenjuju odredbe Direktive i od kada?
Direktiva o detaljnoj analizi korporativne održivosti će se primenjivati isključivo na velika privredna društva. Pri tome, veličina privrednih društava prevashodno se ceni na osnovu godišnjeg neto prometa koji privredno društvo ostvaruje, dok se u pojedinim slučajevima uzima u obzir i broj zaposlenih u privrednom društvu. Naime, odredbe ove direktive značajne su i za privredna društva u Srbiji budući da se one primenjuju ne samo na privredna društva iz Evropske unije, već i na privredna društva iz trećih zemalja uključujući dakle i ona iz Srbije.
- Najpre, ova direktiva se primenjuje na privredna društva iz EU koja su osnovana prema zakonima država članica EU a koja imaju preko 1000 zaposlenih i koja su ostvarile neto promet na svetskom tržištu veći od 450 miliona evra u poslednjoj poslovnoj godini.
- Pored toga, Direktiva se primenjuje na privredna društva iz trećih zemalja, uključujući Srbiju, odnosno na privredna društva koj su osnovana van EU a koja ostvaruju neto promet u EU u iznosu većem od 450 miliona evra u godini koja prethodi poslednjoj poslovnoj godini. Značajno je da će Evropska mreža nadzornih organa objaviti okvirni spisak privrednih društava iz trećih zemalja na koje se primenjuju odredbe ove direktive čime će umanjiti eventualna pravna nesigurnost u pogledu tretmana privrednih društava koja su osnovana ili posluju na teritoriji Republike Srbije a ispunjavaju gore navedene uslove. Najzad, potrebno je imati u vidu da će se odredbe ove direktive primenjivati na gorenavedena privredna društva iz EU, kao i ona iz trećih zemalja jedino ukoliko ona ispunjavaju gore navedene uslove u toku dve uzastopne poslovne godine.
Odredbe Direktive o detaljnoj analizi korporativne održivosti će se primenjivati i na matična privredna društva grupe privrednih društava iz EU ili van EU – koji zajedno ispunjavaju gorenavedene uslove. Ipak u pogledu ove vrste subjekata postoji mogućnost odstupanja pod uslovima predviđenim članom 2 ove direktive. Fazna primena odredbi Direktive o detaljnoj analizi korporativne održivosti predviđena je kako u pogledu režima koji se odnosi na privredna društva iz EU, tako i na privredna društva iz trećih zemalja. U oba slučaja radi se o istoj vremenskoj dinamici:
Prva faza primene: početak primene vezuje se za 26. jul 2027. godine:
Na privredna društva iz EU čiji je promet veći od 150 miliona evra a koja zapošljavaju više od 5000 zaposlenih počeće da se primenjuju odredbe iz Direktive 26. jula 2027. godine, kao i na privredna društva osnovana na teritoriji Srbije ili u nekoj drugoj državi van EU ukoliko na teritoriji EU ostvaruju godišnji neto promet veći od 1500 miliona evra.
Druga faza: početak primene vezuje se za 26. jul 2028. godine:
Obaveza primene obredbi Direktive počinje 26. jula 2028. godine u pogledu većih privrednih društva iz EU čiji promet premašuje 900 miliona evra na svetskom tržištu a pri tome zapošaljavaju više od 3000 lica. Direktiva istog dana počinje da se primenjuje i na privredna društva van EU, odnosno ona koja su osnovana u trećim zemljama uključijući Srbiju ukoliko njihov godišnji promet ostvaren u EU premašuje 900 miliona evra.
Treća faza primena: početak primene vezuje se za 26. jula 2029. godine:
Odredbe iz ove direktive počeće da se primenjuju tek 26. jula 2029. godine na privredna društva iz EU čiji pomenuti promet na svetskom tržištu prelazi 450 miliona evra a pri tome imaju 1000 zaposlenih. Istog dana, odredbe Direktiva će početi da se primenjuju i na privredna društva iz trećih zemalja koja u EU ostvaruju godišnji promet u EU veći od 450 miliona evra. Iz izloženog vremenskog plana proizilazi da se Direktivom EU 2024/1760 o detaljnoj analizi korporativne održivosti predviđaju kraći rokovi za primenu odredbi na tzv. veća privredna društva, odnosno ona koja ostvaruju dva do tri puta veći promet od minimalnog prometa koji se propisuje odredbama ove direktive.
Dalje, vremenska dinamika ukazuje da će odredbe ove direktive postati obavezujuće za pojedina privredna društva iz Republike Srbije tek za dve godine. I pored toga, bitno je pravovremeno se upoznati sa predstojećim obavezama i pripremiti za njihovo izvršavanje koje se prevashodno ogleda u sprovođenju detaljne analize (due diligence) koja se zasniva na analizi rizika prilikom identifikovanja, procene i sanacije potencijalnih i stvarnih uticaja na ljudska prava i životnu sredinu. Bitno je imati u vidu da se pitanja održivosti regulišu i drugim pravnim aktima EU, poput Direktive o izveštavanju o korporativnoj održivosti iz 2022. godine čija će primena na privredna društva iz trećih zemalja, uključujući Srbiju takođe da se postepeno uvodi počevši od 2027. godine. Budući da se njome na različit način formuliše krug privrednih društva iz trećih zemalja na koje se ona primenuje, potrebno je pažljivo pristupiti sveobuhvatnom tumačenju odredbi pomenutih pravnih akata EU kako bi se za svako privredno društvo iz Srbije koje ostvaruje promet u EU jasno utvrdili obaveze koji su primenjivi u pogledu njihovog poslovanja.
Posledice u slučaju nepridržavanja obaveza propisanih Direktivom
Direktivom o detaljnoj analizi korporativne održivosti se predviđaju brojni mehanizmi izvršenja koji se mogu primeniti u slučaju nepridržavanja obaveza iz Direktive, a koji uključuju mehanizam pritužbi, mehanizam građanske odgovornosti, pa i mehanizam kažnjavanja od strane nadzornih organa.